Kärlek

"jag vet att kärlek inte är som i filmer. jag vet att en kille inte bara kommer komma springandes över gatan och säga att jag är vacker som en blomma och be om en dejt. och jag vet att han inte kommer att fortsätta kämpa även om jag säger nej. jag vet att den första kyssen inte är på en vacker äng utan i en obäddad säng framför någon dålig skräckfilm. jag vet att ingen kommer kolla på mig så som ron weasley kollar på hermione granger. jag vet att ingen kommer vilja sitta på en elefantrygg med mig och sova i skogen med bara himlen som tak. jag vet att ingen kommer skriva det där handskrivna brevet och skicka till mig även fast vi bor cykelavstånd från varandra. jag vet att ingen kommer vilja resa med mig med bara en tandemcykel som fordon.  

jag vet att jag aldrig kommer få uppleva en sagolik kärlek, som jag en vacker dag kommer berätta för mitt barn samtidigt som jag sitter i en rodbåt ute på en liten sjö. och äter melon. med en vit vacker klänning som min svärmor har virkat enbart till mig. 

men att drömma är vackert. och kanske, bara kanske om jag drömmer tillräckligt mycket. kanske drömmen slår in. kanske om jag förstätter hoppas, fortsätter tro. kanske en dag ska jag få en saga."

 

- Julia Glimsö

| |
Upp